Pikante foto’s sturen: JA. Pikante foto’s doorsturen: NEE


Eigenlijk is alles slecht aan een Loverboy. Wat die betreffende persoon letterlijk doet, en de naam zelf die niet klopt omdat ie helemaal niets met love te maken heeft. En ook zijn het niet altijd jongens. Hoe dan ook… Deze personen lukt het tegenwoordig al binnen een dag (!) om de tieners de prostitutie binnen te sluizen door te chanteren met pikante kiekjes. De gemeente Rotterdam probeert met een campagne bewustwording te creëren.


Waar Loverboys vroeger maanden deden over het ‘veroveren’ van meisjes met cadeautjes en het beloven van gouden bergen, lukt het ze nu meestal al binnen een dag om ze de prostitutie binnen te sluizen. Hoe ze dat doen? Ze ontfutselen online via chats/appgesprekken pikante foto’s en/of filmpjes en gebruiken dat als chantagemateriaal, meldt RTL nieuws.N

CAMPAGNE

Met deze zorgelijke ontwikkeling in het achterhoofd startte de gemeente Rotterdam onlangs een online campagneSnap je wat je stuurt! De campagne is gericht op meisjes én jongens. Via een aantal video’s probeert de gemeente jongeren op te roepen om vooral geen pikante beelden van zichzelf te verspreiden.

De campagnetekst luidt:

Online flirten. Dat kan heel leuk en spannend zijn. Maar het is belangrijk om voorzichtig te zijn. Je bent je niet altijd bewust van wat er met online foto’s en filmpjes kan gebeuren. Daarom start Rotterdam een online campagne die je laat nadenken over het online sturen van seksueel getinte berichten.

Met nog twee korte video’s – eentje voor meisjes en eentje voor jongens – wordt er geprobeerd een waarschuwing af te geven.LEES OOK:Francien: Ik deelde een foto van m’n borsten en werd slachtoffer van sexting 

Meisjes:

Jongens:

KRITIEK

Interessante kost, zeker als ik denk aan mijn dochter (4) die ook ooit een puber met gierende hormonen zal zijn. Ik zie er tegenop. Zelf ben ik vroeger ook gewaarschuwd door mijn ouders. Ik was puber in de tijd dat msn en webcams in opkomst waren.

Bang werd ik gemaakt en zo braaf als ik was, stuurde ik geen foto’s of video’s van mezelf door. Maar naarmate ik ouder werd, de mobiele telefoons de normaalste zaak van de wereld werden en deze steeds beter wordende camera’s kregen, ben ik ook heus weleens in de verleiding geweest om een pikant fotootje van mezelf te verzenden.

SLET

En eigenlijk zie ik niet zo goed in waarom dit niet zou moeten kunnen. Als ik de persoon ‘aan de andere kant van de lijn’ voldoende vertrouw, ben ik toch niet verkeerd bezig? Ik verstuur het privé en in vertrouwen. Als de ander hier niet discreet in kan zijn is die fout, niet ik! Je zou mij hoogstens naïef kunnen noemen. 

Ook de makers van YUNG DWDD merkten dit op en vinden het belachelijk dat de campagne van de gemeente Rotterdam impliceert dat het de normaalste zaak van de wereld is dat 1: je foto wordt doorgestuurd, 2: je vrienden je meteen uitmaken voor slet en 3: dat je ouders boos op je worden.

PIKANTE FOTO

Je wordt dus gestraft voor het feit dat jij een pikante foto van jezelf stuurt naar iemand die je vertrouwt. De ontvanger stuurt hem vervolgens door en treft geen enkele blaam?

JIJ ben hier toch het slachtoffer? Of zie ik dat verkeerd? De makers van YUNG DWDD zijn zeker blij met een campagne voor bewustwording richting jongeren, maar vinden dat dit anders moet worden aangepakt.

DOORSTUREN

De ‘verspreider’ zou geshamed moeten worden vinden zij. Díe persoon zit fout, de ‘verzender’ niet! Je moet alleen heel goed weten naar wie je zoiets stuurt. Daarom versleutelden de makers van YUNG DWDD het een en ander aan het campagnefilmpje: Van Snap je wat je stuurt! maakten ze Snap je wat je DOORstuurt!.


Dit artikel verscheen eerder op vrouw.nl

Geef een reactie